söndag 27 mars 2011

Hemmalördag

Igår, lördag, var jag hemma hela dagen. Var trött och hade lite ont så jag bestämde mig för att ta en riktig hemmadag. Började dagen med att slöa framför datorn och hittade en massa nya bloggar som var otroligt intressanta, mänskliga och själsliga. Vid 11-tiden kände jag mig småtrött och tänkta lägga mig och läsa en stund men kom på att jag skulle göra slutredovisningen som ska in till överförmyndarnämnden innan 14 April. Sagt och gjort - jag började sortera, räkna och ordna med alla siffror och papper och vips så var klockan eftermiddag och jag var klar. =)

Satte en bulldeg och la mig sen på soffan och läsa Noreas saga. Efter en timme började jag baka bullar så det stod härliga till. Halva degen blev klassiska kanelbullar och andra halvan blev med florsocker, vanilj, sirap och kokos. Doftar så ljuvligt gott med nybakta bullar att man blir varm i hela kroppen. Det är något visst med känslan av hemtrevnad. Det gör nog den mest vilsna själen rofylld och den mest stressade människan lugn.

Linnsan kom hem från jobbet runt åtta tiden och gjorde scones medans jag tända ljus i hela lägenheten. Vi hade tänkt spela TP men det blev att vi satt och pratade istället. En lugn kväll med en rykande kopp te, nybakta scones och bullar, marmelad och ostar. Linn kom med ett förslag till bröllopet och jag nappade direkt på idén. Ibland är det skönt att vara eniga =) Vid 22-tiden var vi båda så trötta att vi faktiskt kröp ner i sängen. Sov som en prinsessa hela natten och vaknade nu på morgonen vid sextiden och kände mig utvilad.

Så idag är det söndag och jag är ledig även idag. Linnsan jobbar tyvärr hela dagen. Vad ska jag hitta på idag då? Är det inte nu man ska så frön? Kanske ska man ta sig en tur till Plantagen och införskaffa lite frön och så? Googlade runt på lite odlingssajter och ser att man, med fördel, kan plantera både chili, vitlök och avokado nu. Tror att jag ska testa det. Men då måste jag rensa bort blommorna från köksfönstret så att jag får plats med min lilla skörd. Har ett enormt behov av att grotta in mig i hemmet just nu. Stänger ute trams, larv och människor med destruktiva beteenden och manipulativa intentioner. Jag har verkligen inte ork eller lust att ta del av det - inte ens på avstånd. Självklart har jag mina åsikter och mina känslor kring vissa saker/händelser/beteenden/val men jag behåller dem för mig själv och försöker tänka att var och en gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. Det ger mig ro. Och så kan jag fortsätta med mitt liv, på det sätt jag vill leva. Andras snurr tänker jag inte ta del av och till de som försöker dra in mig säger jag bara "Lycka till!" Just nu kommer man inte åt mig för jag är untouchable ;)

Så jag önskar er en fin söndag! Gör något gott för dig själv. Ta ett bad, läs en bra bok, träffa vänner som styrker dig, gör någon glad, laga något gott, sätt händerna i en bulldeg, krama dina barn extra mycket. Må bra helt enkelt. Och till er som inte kan/vill/förmår - MÅ! Just på det sättet ni själva önskar!

4 kommentarer:

~Johanna~ sa...

Yummie. Vilka goda bullar de ser ut att vara!!

- VERAN - sa...

Ja jag tror att de blev godkända här hemma *s*

Marleen sa...

Vårig o fin blev det när du omstylade bloggen =) Me like

Och som alltid skriver du så kalasbra och förståndigt.

Önskar även dig/er en übernice söndag ;)

Kram på er

- VERAN - sa...

Ja men visst gör det lite skillnad när man byter bakgrund och ändrar färger och bild? Skoj är det att göra men det krävs en ängels tålamod (fick gå ifrån datorn flera gånger pga mega irritation *s*)

söndagen har hittills varit lugn och skön, nästan för lugn. Men välbehövlig.

Kramar!