söndag 27 mars 2011

ÖPPENHET!

Varje år har Sthlm Pride ett tema och i år är temat Öppenhet. "Hbtq-frågor kan fortfarande provocera, med resultatet att människor diskrimineras, utsätts för hatbrott eller tvingas leva i rädsla" säger Pär Wiktorsson, ordförande Stockholm Pride i dagens pressmeddelande.

Jag tycker att det är viktigt att hbtq-personer inte ses som några ufon och inte ses som en egen liten isolerad skara - det är människor som lever mitt i samhället, jobbar och tjänar pengar, uppfostrar barn och har sunda värderingar och etik. Därför tycker jag att årets tema är klockrent - fram för öppenheten! Låt oss som lever i samkönade relationer (eller poly eller hur man nu valt att leva) slippa bli ifrågasatt på ett hotfullt, nedvärderat och diskriminerat sätt och låt oss leva sida vid sida med kärnfamiljen och andra familjekonstellationer. Låt oss vara öppna och respektera varandras olikheter - då får vi ett samhälle som är byggt på solidaritet och band av gemenskap och förståelse ligger till grund. Nu svävade jag ut en aning känner jag men för att knyta ihop säcken, som det så fint heter, så tycker jag att temat för Stockholm Pride ´11 är intressant och viktigt. Jag kommer att följa årets politiska debatt och medias bevakning kring detta så mycket jag kan.

För er som är nyfikna eller kanske till och med vill delta så är PRAJDEN den 1 - 7 augusti =) Själv kommer jag nog att åka ner och titta på Paraden i alla fall. Har party prajdat tillräckligt och förra året åkte vi ner hela familjen och viftade med flaggor och tittade på paraden. LillaSkrutt fick lära sig mycket om Poly, trucker flator, Björnar och rfsl. Hon är intresserad och vi upplyser gärna henne om de olika grupper som går i paraden. Hon säger ofta med stolthet i rösten "Jag är en regnbågsunge och har två mammor!" Stolt Skrutta - stolt mamma! Hon är nyfiken, medveten och börjar så smått forma sina åsikter och säga vad hon tycker och tänker. Så om vi inte är på Åland eller på Gotland i början av augusti så kommer ni att hitta oss bland alla vackra färgglada människor =)

2 kommentarer:

~Johanna~ sa...

Tycker gott ni kan komma och prajda med MIG i år. Det är ju tom gratis!

- VERAN - sa...

Ev blir det prajdande en dag/kväll men mer än så tyar jag inte med =) Börjar bli gammal vettu ;)

Vi får väl se om vi kan sammastråla något och ta oss ett glas rött och titta på snigga tomboyx *s*