lördag 19 mars 2011

Sega cookies!


Hittade ett enkelt recept på chokladkakor som jag testade att göra idag. Jisses vad goda de blev! Sega kakor med vit choklad och maräng kan ju liksom inte bli fel. Eller hur? Tog en kaka och en mugg kaffe och satte mig i solen nu på eftermiddagen. Så skönt! Här är i alla fall receptet om ni vill baka.
Sega choklad cookies med maräng
4 äggvitor
5 dl florsocker
2 dl kakao
2 msk marsansåspulver
200 g hackad choklad
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna och florsockret med elvisp i ca 3 minuter, sikta därefter ner kakaon och marsansåspulvret. Blanda tills smeten är slät och rör ner den hackade chokladen. Jag tog vitchoklad eftersom det var det jag hade hemma. Nästa gång ska jag nog testa att ta choklad med tex nötter eller polkasmak. Klicka sedan ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. De flyter inte ut så jättemycke vid gräddning, men lite, så lämna lite space mellan. Jag fick ut 10 stycken men då gjorde jag dem ganska stora. Grädda sedan mitt i ugnen ca 13 min. Ta ut, låt svalna något och njut!

2 kommentarer:

Ängla Vinge sa...

Ojojoj!!
Det låter väldigt smaskigt!! :-D

Tack för ännu ett kanonrecept!!

- VERAN - sa...

Nu har jag även provsmakat dem och jag kan starkt rekommendera att endast äta EN åt gången =) Dumping big time utlovas annars.