lördag 19 mars 2011

Till Änglavinge - recept på pizzabullar ála Veran

På begäran, pizzabullar! =)




Släng ihop en deg med följande ingredienser: (vanlig bulldeg)
100 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1½ tsk salt
ca 1,6 liter vetemjöl (eller annan mjölsort som är lite nyttigare)



När du knådat ihop degen kavlar du ut, så som när man gör vanliga kanelbullar, och penslar på ett tunt lager flytande margarin. Sen kastar du på det du vill ha =) Jag tog tomatpuré, strimlad skinka, riven ost och oregano på ena satsen. På den andra tog jag soltorkade tomater, hackade oliver, basilika och mozzarella. Rulla ihop och skär i ca 2 cm skivor och lägg i bullform. Låt jäsa under bakduk till dubbelstorlek. Strö havssalt/flingsalt på och grädda i 250 grader tills de fått fin färg, ca 6-10 min.





Perfekt mellanmål till kidsen när de kommer hem från skolan och magen skriker. Kanske inte världens nyttigaste men betydligt bättre än t.ex billy´s pan pizza.


Lycka till!

4 kommentarer:

Ängla Vinge sa...

Ååååååååååh!!!!
TACK!
Vad gullig du är!

Har jag sagt att du är min absoluta favoritperson just nu??
I löööve U (törs inte skriva mer än så, vill ju inte ha Linnsan som fiende ;) )

Det här måste jag definitivt göra!!

Fast undrar om inte jag gör smaker som passar mig, och tar med mig till jobbet... *s*
Mozzarella, soltorkade tomater, hackade oliver är ju just det jag älskar!
Det enda jag inte har hemma är jäst... (men det köper jag imorgon!)


För att byta riktning helt, det kommer ett paket till dig i veckan, och jag behöver feedback på det.
Så fort jag såg garnet, tänkte jag direkt "Veran!!"
För garnnystan KAN faktiskt prata!! *lovar* :)

Tack för receptet!! Här skall bakas andra bullar ;-D

- VERAN - sa...

Du får älska mig och du får säga det också!!! =)


Berätta hur ditt bak blev och vilka ingredienser du använde.


Paket?? Sa du paket?? whoohoooooo!! Men menar du att jag ska sticka?? Ha ha ha ... då måste även DU komma hit och lära mig honey! ;)

Puss och kram!

Ängla Vinge sa...

Hmmm...
Det bidde en tumme...

:-D

Det blev inga pizzabullar den här gången, utan det blev pizza direkt...
Kände att jag inte orkade, så vi fläskade på med pizza!

Använde din deg och vi hade alla 3 olika "pålägg", två fulla plåtar blev det och nu går det att göra minipizzor (typ a la Billys) av resterna

Micke = Skinka + räkor
Matte = Skinka
Jag = mozzarella, Väddöskinka, champinjoner, lök, tomater, färsk vitlök och annat väldigt gott som kan trängas ihop på en pizza

Tomatbaserad sås + allehanda smaskigheter"!

Tack för ett kanonrecept!
Det här kommer jag/vi göra igen!!

_

Ängla Vinge sa...

Om paketet då...

Nej, vännen, du behöver inte sticka... Det kommer färdigt till dig!

Jag vill mer än gärna veta hur torgvantarna sitter...

För stora? För liten tumdel?
Helt förkastliga eller "satsa på"

Hur sitter dom på dig?
(jag har större händer än genomsnittet, så mina mätmetoder gills aldrig...)